Personeelswerving in de GGZ: wat kost dat?

Begin met een budget

Als je op zoek bent naar een huis, dan weet je vaak van tevoren al wel wat je maximale hypotheek is die je kunt afsluiten bij de bank. Een huis van een miljoen euro is prachtig, maar voor velen onbereikbaar. Het heeft daardoor ook geen zin om te kijken naar huizen die veel duurder zijn dan je maximale budget. In de wereld van werving, recruitmentmarketing en arbeidsmarktcommunicatie geldt hetzelfde. Bepaal eerst je budget, en bepaal dan wat je wel of wat je niet wilt gaan doen met het geld. Een budget vaststellen heeft veel voordelen. Zo kun je met een budget betere beslissingen maken en kun je beter meten of het geld dat je hebt geïnvesteerd zich ook terug kan verdienen.

Maar hoe hoog moet het budget dan zijn?

Bepaal heel goed waar je het budget aan wilt uitgeven. Heb je bijvoorbeeld geld nodig voor het ontwikkelen van een complete marketingstrategie of heb je dat allemaal al uitgewerkt? Is er al een uitstekende eigen werkenbij website? Heb je genoeg content om uit te zetten op de verschillende kanalen? Welk content wil je allemaal gaan maken? Een gangbaar budget voor recruitmentmarketing in de ggz is ongeveer € 75.000 tot € 150.000 per jaar. Dit bedrag is uiteraard exclusief de loonkosten voor personeel. De hoogte van het budget hangt samen met de grootte van de instelling en de facetten van recruitment.

Hoeveel spenderen bedrijven aan marketing?

Bedrijven besteden gemiddeld ongeveer 10 procent van hun jaaromzet aan marketing. Dit percentage kan natuurlijk variëren. Kleinere bedrijven spenderen jaarlijks ongeveer 5 procent van hun jaaromzet aan marketing en verkoop, zeer grote bedrijven van bekende ''high-end merken'' tot ongeveer 25 procent van hun jaaromzet. Ggz-instellingen vallen doorgaans altijd in de categorie van grootbedrijf met meer dan 250 medewerkers en een jaaromzet van meer dan 50 miljoen euro.

  • Bij een jaaromzet van 50 miljoen euro zou een ggz-instelling ongeveer 5 miljoen euro moeten besteden aan marketing en verkoop.

Geef een groot deel uit aan online marketing

Steeds meer instellingen verplaatsen de focus naar online werving. Mooie websites, rijke content en gebruiksvriendelijkheid staan hoog in het vaandel. Uiteraard komt dit niet automatisch tot stand en moet je als instelling eerst investeren alvorens je resultaat kunt boeken. Het gangbaar budget bij veel instellingen ligt doorgaans veel te laag om snelle en hoogwaardige resultaten te kunnen boeken. Zo zie je dat er bij ggz-instellingen in plaats van de gangbare tien procent van de jaaromzet minder dan een procent wordt uitgegeven aan marketing.

Een gangbaar budget voor recruitment is ongeveer € 100.000 per jaar.

Marketing kost geld

Heeft de ggz-instelling waar jij voor werkt de ambitie om de beste te zijn? Is er een mooi verhaal te vertellen over de instelling en zijn medewerkers trots op de instelling? Het is natuurlijk prachtig als collega's uit de zorg trots zijn op hun eigen instelling, maar niemand heeft daar iets aan als het niet naar buiten wordt gebracht. Als ggz-instelling mag je best trots zijn en ja, dat mag je ook best wel groots vertellen. Mensen moeten je weten te vinden, je verhaal horen en overtuigd worden van goed werkgeverschap, een aantrekkelijke werkgever om je carrière te vervolgen.

Die boodschap de digitale wereld in brengen heet online marketing en kost geld. Het gaat niet vanzelf en mag nooit worden verwaarloosd. Het heeft speciale aandacht nodig en moet worden bijgeschaafd waar nodig. Instellingen die hier hard aan werken boeken doorgaans veel succes. Instellingen die dit niet doen raken steeds verder achter.

Plaats vacatures bij je doelgroep

Doelgroep? Wat is dat precies? Je doelgroep is de groep waar jij je zinnen op hebt gezet. Vaak gaat het om psychiaters en psychologen. Deze professionals moet jij weten te vinden, of beter.....ze moeten jou weten te vinden! De doelgroep binnen de ggz zijn bijna altijd latent werkzoekenden. Het zijn dus artsen en psychologen die al een goede baan hebben en die pas met heel veel moeite van baan willen wisselen. Deze mensen (je doelgroep) moeten weten van openstaande vacatures en kansen bij jouw instelling. Je moet hen verleiden met iets wat ze nooit zullen aantreffen bij hun huidige werkgever. Het moet dus iets unieks zijn, iets onweerstaanbaars. Dit kan een financiële prikkel zijn (financiële incentive) maar kan ook te maken hebben met inhoud.

Doelgroep bereiken betekent investeren

Om je doelgroep binnen de geestelijke gezondheidszorg te bereiken moeten recruiters en iedereen die bezig is met HR en communicatie goed beseffen dat er eerst moet worden geïnvesteerd alvorens je het doel kunt bereiken. Een goed verhaal begint altijd met één of meerdere schrijvers, niet met de koper van het boek. Investeer dus in het verhaal - storytelling genoemd - en raak je doelgroep op een unieke manier die alleen jouw instelling kan zenden.

Werving en Selectie

GGZ Recruitment | Autoriteit op het gebied van wervingsvraagstukken in de (geestelijke) gezondheidszorg

© 2019 www.ggzrecruitment.nl