Werken als recruiter en de toekomst van dit vak

Recruiters kunnen alles

Een goede recruiter weet heel veel en kan dit vertalen naar operationele taken. Dit is gelijk ook de kracht van een recruiter, want veel van de taken bevinden zich in de digitale wereld en laat nou juist daar veel kansen liggen voor toekomstige groei. Instellingen moeten zich steeds vaker laten zien als potentiële werkgever voor personeel. Dit gebeurt in veel gevallen digitaal. Om bijvoorbeeld campagnes te kunnen begeleiden en coördineren zijn recruiters nodig die de juiste tone of voice kunnen creëren en kennis over marketingzaken kunnen inzetten om de succeskans te vergroten.

Alles gaat straks digitaal

Ben jij een hr-specialist maar heb je het niet zo met de digitale wereld? In dat geval ben ik bang dat jij het de aankomende jaren niet gaat redden. Je moet je echt verdiepen in de mogelijkheden van de digitale wereld. Met name data vergaren is heel belangrijk. Zonder data heb je echt niets. Ja, je kunt natuurlijk beslissingen ''maken'' op basis van je onderbuikgevoel, maar ver ga je daar niet mee komen. Een recruiter baseert beslissingen op basis van data, keiharde data die via verschillende, soms ingewikkelde kanalen worden verkregen.

Van vormgeving tot kennismakingsgesprekken

Een recruiter is eigenlijk een ondernemer. Hij/zij ziet overal wel een kansje en ziet een mogelijkheid waar een ander problemen ziet. Recruiters kunnen vaak ook veel en hebben overal wel een mening over. Deze vaardigheden zijn essentieel voor goede recruiters. Een inspiratiebron zijn, motivator en de kar trekken: de recruiter heeft een heldere visie en weet wat er moet gebeuren. Over dat laatste kan het soms verkeerd aflopen. Veel instellingen hebben namelijk niet de juiste mensen in huis om van een recruitmentplan een succes te maken. Zo missen er vaak grafisch vormgevers en marketeers binnen een ggz-instelling. Daarnaast is een gedegen IT afdeling soms ook ver te zoeken. Weet jij wie de webbouwer is binnen jouw ggz-instelling? Is de webbouwer in-house of besteden jullie het uit?

Digitale vaardigheden

Kennis van websites, kennis over het vergaren van data en het interpreten van uitkomsten. Heb je hier geen kaas van gegeten? Geen idee wat je met Google Analytics / Universal Analytics kunt doen? Kijk je nooit in het ATS? Weet jij niet hoe je data kunt vergaren over vacatures? Waar zit de krapte, welke regio, welk functiecategorie? Als recruiter moet je dit makkelijk kunnen vergaren en ook gebruiken. Data is macht, data is power en geeft je een voorsprong op de rest. Data zorgt voor groei en voor goede keuzes. Zonder data beweeg je je in het donker en probeer je maar wat op basis van wat andere zeggen. Wees niet passief maar juist actief en zorg dat je alles helder op een rij hebt. Met ''alles'' helder op een rij bedoel ik met name het data stukje, want ''alles'' is natuurlijk wel heel erg veel, wellicht onmogelijk veel.

Beleidsmakers en recruiters

Een uitdaging voor veel recruiters, maar ook voor beleidsmakers. Waarom? Eigenlijk heel simpel. Binnen ggz-instellingen hebben beleidsmakers vaak weinig verstand van harde cijfers en data. Het is een nieuwe tak van sport waar alleen recruiters (en IT) verstand van hebben. Toch hebben ze elkaar wel nodig, maar vaak spreken ze een heel andere taal. Recruiters zitten een beetje tussen de IT-mensen en beleidsmakers in. Van beide kanten weten ze veel en hebben ze wel een bepaalde mening. Het gevaar is dat beleidsmakers doen alsof ze weten waar de recruiter het over heeft, maar er eigenlijk niets van snappen en vervolgens adviezen niet meenemen in beleid. Aan de andere kant kan het gebeuren dat recruiters zelf beleid gaan maken, zonder beleidsmakers te informeren met de gedachte dat deze er toch niets van begrijpen en overbodig zijn in het proces.

De rol van de hr-adviseur

Wat is straks de rol van de hr-adviseur als alles digitaal gaat? Er gaan ongetwijfeld taken verdwijnen van de hr-adviseur die uiteindelijk in aangepaste vorm bij de recruiter terecht gaan komen, tenzij de hr-adviseur natuurlijk mee gaat bewegen in het proces naar de digitale wereld. Denk bijvoorbeeld aan geautomatiseerde selectie, verzuim dat compleet automatisch verloopt en speciale modules die teamleiders kunnen inschakelen waardoor hulp van de hr-adviseur niet meer nodig is. Dit lijkt nog ver, maar dat is het zeker niet.

Marketing en communicatie

Als er twee woorden zijn die bij een recruiter horen dan is het natuurlijk wel marketing en communicatie....en natuurlijk arbeid. Een combinatie is het woord arbeidsmarktcommunicatie, iets waar recruiters zich veel mee bezig houden. Als toekomstige recruiter moet je dus het beste in huis hebben van deze twee werelden. Je werkt veel samen met marketing en communicatie. Samenwerken is daarom een zeer belangrijke vaardigheid. Heb je moeite met samenwerken? Ook dan gaat het als recruiter lastig worden om je staande te houden in een complexe organisatie.

Werving en Selectie

GGZ Recruitment | Autoriteit op het gebied van wervingsvraagstukken in de (geestelijke) gezondheidszorg

© 2019 www.ggzrecruitment.nl