Recruitmentmarketeer, gebruik jij voldoende data?

Om goede beslissingen te kunnen maken is het van essentieel belang om voldoende data te gebruiken. Het begint natuurlijk bij het interpreteren van data die jij kunt gebruiken om bijvoorbeeld gerichte campagnes op te zetten of te coördineren. Zonder data weet je niet waar je precies mee bezig bent. De vraag is natuurlijk hoe je aan data komt en hoe je dit moet interpreteren en kunt gebruiken om het recruitmentproces te verbeteren. Als recruiter in een ggz-instelling of bij een zorginstelling weet je natuurlijk als geen ander waar je data kunt vergaren,......toch?

Gebruik Google Analytics

De meeste zorginstellingen gebruiken Google Analytics om data over website gebruik te verkrijgen. Denk bijvoorbeeld aan het inzichtelijk maken van het aantal bezoekers, waar men met name op de website zit, welke pagina's goed worden bekeken en hoe snel bezoekers doorklikken van de ene pagina na de andere pagina. Dit soort statistieken zijn allemaal uit Google Analytics te halen. Met behulp van deze gegevens is het voor recruiters makkelijker om effectieve campagnes in te richten.

Sollicitatieformulieren

Digitale sollicitatieformulieren kunnen voor recruiters ook handig zijn. Denk bijvoorbeeld aan data die men achterlaat bij het solliciteren. Hoe komt de sollicitant bij de vacature? Dit soort ''analyses'' zijn belangrijk voor recruiters.

Baseer jij beslissingen op basis van cijfers en harde data?

Het ATS

Data kun je ook uit het ATS halen, sterker nog.....data uit het ATS is van essentieel belang. Je moet als recruiter precies weten hoeveel vacatures je vacant hebt staan, hoeveel mensen de vacatures bekijken en hoeveel mensen op welke vacatures solliciteren. Zo weet je precies welke vacatures goed scoren en goed gevonden worden.

Mix data uit verschillende kanalen

Om een goed beeld te krijgen van het recruitmentproces is het belangrijk om data te vergaren uit de verschillende bronnen die ik hier heb genoemd. Natuurlijk zijn er nog meer bronnen te noemen, denk bijvoorbeeld aan data uit social media kanalen. Op Facebook en LinkedIn kun je uitgebreide rapportages draaien die je meer inzicht kunnen geven van het online gedrag van jouw doelgroep.

Waarom moet je als recruiter goede digitale vaardigheden hebben?

Heb je als recruiter geen idee wat bijvoorbeeld Google Analytics is of hoe SEO jouw instelling kan helpen om sneller personeel te vinden? Dan heb je wellicht een klein probleem. Het is zeer belangrijk om je digitale vaardigheden te ontwikkelen en om deze in te zetten tijdens je werkzaamheden. Meten is weten. Dit geldt niet alleen voor IT specialisten, ook voor jou als recruiter of hr-specialist is het kunnen begrijpen van data en het kunnen vergaren zeer belangrijk. Processen en beslissingen kunnen veel makkelijker verlopen als je weet wát je doet. Baseer beslissingen dus niet op onderbuikgevoelens, maar op harde data.....data die jij zelf kunt vergaren en kunt inzetten.

Recruitmentmarketing

GGZ Recruitment | Autoriteit op het gebied van wervingsvraagstukken in de (geestelijke) gezondheidszorg

© 2019 www.ggzrecruitment.nl