Moet het budget voor recruiters omhoog?

Krapte, schaarste, tekorten. Het zijn de kreten die je elke dag weer hoort in de wereld van de geestelijke gezondheidszorg. Zorgprofessionals lijken compleet uit het werkveld te zijn verdwenen en met de dreigende vergrijzing lijkt het probleem alleen nog maar erger te worden. Wat moet je dan doen als ggz-instelling? Moet je het maar gewoon even aanzien en hopen dat het vanzelf wel weer beter wordt óf moet je actie ondernemen? Het moge duidelijk zijn wat je moet doen. Een actieve houding en plannen maken voor de toekomst is essentieel om goede zorg nu én in de toekomst te kunnen blijven garanderen.

Verhoog nu het budget voor recruitmentmarketing

Recruitment is hot, zeker in de zorg. Om meer uit werving, arbeidsmarktcommunicatie én recruitmentmarketing te kunnen halen is er meer geld nodig dan nu vaak aanwezig is. Uiteraard is het geld er wel, maar de noodzaak wordt helaas nog niet overal even hard gevoeld. Daarnaast is er vaak ook sprake van onvoldoende kennis op het gebied van recruitmentmarketing waardoor men vaak niet goed weet waar je het geld aan zou moeten uitgeven. Marketing kan daarnaast voor bepaalde influencers binnen een ggz-instelling als een ''commercieel'' container voelen. Ik hoor nog té vaak dat men denkt dat het allemaal vanzelf wel goed komt.....wat mij betreft echt een illusie.

Een volwaardige marketingafdeling is nodig

Krapte op de arbeidsmarkt dwingt bedrijven en instellingen om met creatieve ideeën te komen, maar ook om veranderingen door te voeren. Zo kun je gaan nadenken over een volwaardige marketingafdeling. Ben jij als recruiter nog altijd alleen bezig met de gehele arbeidsmarktcommunicatie en recruitmentmarketing of heb je inmiddels al een (klein) team?

Nu is het écht tijd voor meer geld voor recruitmentmarketing!

Zonder afdeling recruitmentmarketing groei je langzamer

Is een afdeling marketing eigenlijk wel écht nodig? Ik denk van wel, ook (en misschien wel juist) voor ggz-instellingen. Het is echt van essentieel belang om te beseffen dat de tijden zijn veranderd. Men moet inzien dat personeel veel moeilijker te verkrijgen is, zeker in gebieden waar de dubbele vergrijzing extra hard optreedt. Zonder afdeling recruitmentmarketing kun je minder snel campagnes bedenken en uitvoeren. Daarnaast moet veel worden uitbesteed aan vaak dure marketingbureaus. Dit is niet wat je wilt als ggz-instelling.

Meer geld naar marketing, communicatie en recruitment

Het is eigenlijk heel simpel. Er moet meer geld én aandacht komen voor zowel marketing, communicatie als recruitment. Een recruiter is doorgaans bezig met alle drie facetten en probeert er in zijn eentje vaak het beste van te maken. Meer geld naar een volwaardige afdeling / team kan zeker op lange termijn veel winst opleveren. Denk aan het aantrekken van meer personeel waardoor wachtlijsten korter worden en groei mogelijk is.

Recruitmentmarketing

GGZ Recruitment | Autoriteit op het gebied van wervingsvraagstukken in de (geestelijke) gezondheidszorg

© 2019 www.ggzrecruitment.nl