GZ-psycholoog werven naar de GGZ

In de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) zijn veel psychologen nodig. Niet zomaar ''een'' psycholoog, maar veelal het liefst GZ-psychologen of klinisch psychologen met enkele jaren ervaring. Waarom nou juist dit type psycholoog is eigenlijk heel simpel; ze zijn expert in hun vak en kunnen bepaalde handelingen uitvoeren die basispsychologen of ander soort psychologen niet mogen doen. Een registratie is vaak een vereiste om bepaalde handelingen te mogen uitvoeren. Zonder een bepaalde aantekening of registratie kan de psycholoog niet overal even goed ingezet worden. In de geestelijke gezondheidszorg is een groot tekort aan GZ-psychologen. Hoe kun je deze zorgprofessionals werven naar jouw ggz-instelling?

GZ-psychologen werven naar de ggz-instelling

Een gezondheidszorgpsycholoog of GZ-psycholoog wordt meestal opgeleid bij de instelling waar hij/zij al aan het werk was als bijvoorbeeld basispsycholoog. De opleiding duurt een aantal jaren en leidt de kandidaat op tot een professional met een speciale aantekening / registratie. Als BIG-geregistreerde psycholoog kun je heel snel aan het werk komen. Veel instellingen zitten namelijk met smart te wachten op dit soort psychologen. Dit heeft te maken met de grote tekorten in de zorg. Niet alleen in de geestelijke gezondheidszorg, ook in bijvoorbeeld de verslavingszorg en bij ziekenhuizen zijn GZ-psychologen nodig. Ook kunnen ze soms aan de slag in het onderwijs.

Wil jij advies voor het werven van GZ-psychologen? Neem contact op met GGZ Recruitment.

Hoe werf je GZ-psychologen?

Een GZ-psycholoog blijft meestal bij de instelling werken waar hij is opgeleid. Een nieuwe ontwikkeling is echter dat de GZ'er steeds vaker buiten de eigen instelling kijkt en dus gaat switchen van baan. Dit is uiteraard slecht nieuws voor de instelling waar de psycholoog is opgeleid. Er zijn kosten gemaakt voor de psycholoog, maar dit betaalt zich niet terug doordat de kandidaat vertrekt. Het werven begint dus eigenlijk bij het kijken naar de huidige opleidelingen. Een instelling moet er alles aan doen om de professionals te behouden. Er zijn verschillende manieren om deze professionals te behouden.

Nieuwe GZ-psychologen aantrekken

Naast het behouden van de huidige psychologen is het natuurlijk ontzettend belangrijk om nieuwe GZ-psychologen te verleiden naar jouw eigen ggz-instelling. Onthoud dat GZ-psychologen veelal een goede baan hebben bij de concurrent. JIj moet dus met iets unieks komen, iets onweerstaanbaars waar jouw doelgroep op af wil komen. Het is dus belangrijk om te weten wat dat onweerstaanbaars precies is. Ga in gesprek met huidige GZ-psychologen en vraag hen wat het werk zo interessant maakt bij de instelling.

Recruitmentmarketing

Alles begint bij de aandacht trekken van jouw doelgroep. Om de aandacht te trekken moet je dus werken aan je branding oftewel recruitmentmarketing. Je doelgroep moet weten dat je bestaat en moet weten wat jij te bieden hebt. Het begint dus allemaal met branding en het trekken van de aandacht. Werk van branding naar campagne naar conversie. In elke fase kun je verschillende methoden inzetten om jouw doelgroep te bereiken en te verleiden naar het uiteindelijke doel: een sollicitatie!

Branding

Wie ben jij als organisatie? Cultuur, achtergrond en dna van de instelling is hier belangrijk. De zorgprofessional moet weten dat jij bestaat en dat jij mooie vacatures beschikbaar hebt. Ga er nooit vanuit dat je doelgroep weet dat jij bestaat! In de branding fase moet je als recruiter of als instelilng de focus leggen op ''attention''. Je wilt de aandacht van de sollicitant. Om de aandacht van de doelgroep te trekken kun je allerlei tools uit de kast trekken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van YouTube, social media, Google adverteren en mooie visuals.

Campagne

Bereik de latent werkzoekenden door middel van specifieke campagnes. Wil jij GZ-psychologen aantrekken? Wees creatief en zet mooie campagnes op die jouw doelgroep optimaal weten te bereiken. In de tweede fase wil je de interesse wekken van de latent werkzoekenden. Je kunt dit doen door middel van Storytelling, het gebruik van een eigen werkenbij site en advertorials.

Conversie

Het omzetten van alle acties naar een concrete sollicitatie en uiteindelijk naar nieuw zorgpersoneel. Het is in de laatste fase belangrijk om het hele werving en selectie proces onder de loep te nemen. Worden kandidaten snel opgevolgd? Krijgen ze voldoende informatie?

Recruitmentmarketing

GGZ Recruitment | Autoriteit op het gebied van wervingsvraagstukken in de (geestelijke) gezondheidszorg

© 2019 www.ggzrecruitment.nl