Hoe is het om te solliciteren bij een ggz-instelling? In deze reeks met reviews gaat GGZ Recruitment solliciteren bij verschillende ggz-instellingen in Nederland. Er wordt gekeken naar een aantal aspecten van het sollicitatieproces. Wat gaat goed en wat kan beter? Er wordt kritisch gekeken naar een aantal belangrijke punten om vervolgens tot een eindconclusie te komen. Dit keer is de ggz-instelling Emergis uit Zeeland aan de beurt.
Emergis uit Zeeland
De Zeeuwse ggz-instelling Emerrgis is de afgelopen tijd veelal negatief in het nieuws geweest. Grote financiële tekorten en lange wachtlijsten voor patiënten kenmerken deze grote instelling voor geestelijke gezondheidszorg uit de provincie Zeeland. Net als veel andere ggz-instelling in Nederland heeft ook Emergis te kampen met grote personeelstekorten. Het gaat met name om de topfuncties binnen Emergis: psychiaters, GZ-psychologen, klinisch psychologen en verpleegkundig specialisten worden met klem gezocht. Om deze specialisten aan te trekken heeft Emergis een aantal bijzondere premies in het leven geroepen. Zo ontvangen psychiaters een hoge vestigingspremie als ze bij Emergis komen werken. De premie kan oplopen tot zo'n €20.000 per psychiater.
- Emergis gebruikt het ATS van Yellow Yard
- Emergis is de grootste aanbieder van geestelijke gezondheidszorg in de provincie Zeeland
De werkenbij pagina van Emergis
Stel, je zoekt een baan als psychiater in Zeeland. Laten we eens gaan zoeken in Google en kijken waar we terecht komen. Ik gebruik de volgende zoektermen ''vacature psychiater in Zeeland''. Na een aantal gesponsorde links zien we dat vacaturezoekmachine Indeed de beste en hoogste posities wegsnoept van Emergis. De vierde link in Google is voor Emergis en leidt ons niet naar een eigen werkenbij pagina, maar naar de corporate site van Emergis waar een korte uiteenzetting over het vak als psychiater en de vacatures staan vermeld.
Feel en Look
Het valt ten eerst op dat de website van Emergis sterk is verouderd. De website heeft weinig karakter, weinig eenheid en is onoverzichtelijk. Daarnaast lijkt er geen sprake te zijn van een duidelijke huisstijl. Ik krijg sterk het gevoel dat er bij Emergis al langere tijd geen aandacht is geweest voor website design, huisstijl en website usability. Verder valt op dat de website geen favicon heeft. Een favicon is het kleine pictogrammetje dat je vaak ziet in het tabblad van je browser. Bijna elke website heeft een favicon ingesteld, Emergis echter niet.
Inhoudelijk
Ik heb een willekeurige vacature aangeklikt. In dit geval is het de vacature geworden met als titel psychiater verslavingszorg. De vacature oogt rommelig en is lang....heel erg lang! De tekst nodig niet uit om te lezen en heeft een veel te kleine lettertype. Bijzonder is dat er kopjes worden gebruikt die niet overeenkomen met de tekst. Bij het kopje ''jouw werkplek'' verwacht je informatie over de werkplek en niet over de inhoud van de functie. Verder valt op dat onderaan de tekst genoemd wordt dat acquisitie niet op prijs wordt gesteld. Een bijzondere uiting, zeker omdat Emergis door de enorme krapte juist alle acquisitie kan gebruiken die er is.
Solliciteren bij Emergis
Een sollicitatie gaat bij Emergis net als bij veel ggz-instellingen via een sollicitatieknop onderaan de vacaturetekst. Bij Emergis is er echter geen speciale knop maar een simpele link gebruikt. Ook hier is weer weinig aandacht besteed aan vorm, design, look en feel. Dit kan natuurlijk veel beter! Een sollicitatieknop moet je als sollicitant altijd kunnen zien en moet dus ''sticky'' zijn. Het moeten zoeken naar de mogelijkheid tot solliciteren is hier een gemiste kans.
Wat verder opvalt bij Emergis
- Bij een eerste bezoek wordt er niet gevraagd om cookies te accepteren.
- Bij het instemmen over het bewaren van de sollicitatiegegevens in het sollicitatieformulier wordt niet genoemd hoelang de gegevens worden bewaard.
- Bij aanhef in het sollicitatieformulier zijn slechts twee opties mogelijk: ''meneer'' of ''mevrouw''.
- Uiterlijk binnen twee weken ontvang je bericht van Emergis. Dit termijn is veel te lang.
Eindconclusie
Emergis is nodig aan vernieuwing toe. De problemen op online vlak zijn groot en divers. Dat zien we helaas niet alleen terug in het nieuws. De website, normaal gesproken een visitekaartje van de instelling, is sterk verouderd en moet nodig worden vervangen met een gebruiksvriendelijk en modern template. Het is duidelijk dat Emergis de website niet speciaal heeft gemaakt voor werkzoekenden. De website heeft bij de realisatie waarschijnlijk de focus gelegd op informatie voor patiënten (externe communicatie). Arbeidsmarktcommunicatie via de corporate site is summier en een beetje weggestopt, dit kan een stuk beter.