Psychologen werven naar je instelling: hoe doe je dat?

Hoe kun je het beste psychologen werven naar eigen ggz-instelling? Door krapte op de arbeidsmarkt is het voor veel recruiters van extra groot belang om met nieuwe foefjes te komen om zorgprofessionals te trekken. Psychologen, psychiaters en verpleegkundig specialisten komen niet meer vanzelf. Je moet als recruitmentspecialist juist nú extra aandacht schenken aan de moeilijke doelgroepen. Psychologen is één van de doelgroepen waar extra aandacht aan moet worden geschonken, maar wat moet je doen om psychologen te trekken? Welke wervingstechnieken kun je het beste toepassen?

Psychologen trekken naar je ggz-instelling

In de geestelijke gezondheidszorg is het van groot belang om voldoende psychologen in dienst te hebben, immers zonder psychologen, geen zorg. Uiteraard zijn er naast psychologen nog veel meer zorgprofessionals nodig in de ggz, denk aan psychiaters en verpleegkundigen. De groep van psychologen is echter een zeer grote groep. Zo zijn er klinisch psychologen nodig, GZ-psychologen, psychotherapeuten en basispsychologen. Niet alle groepen zijn even moeilijk te werven. Zo is het voor veel instelingen nog vrij makkelijk om aan voldoende basispsychologen te komen. Een vacature voor basispsycholoog is daarom ook vrij snel ingevuld.

De gespecialiseerde psychologen

De moeilijkheid zit'm natuurlijk met name bij de gespecialiseerde psychologen. Dit zijn psychologen die na de doorgaans vierjarige master opleiding psychologie nog een extra opleiding hebben afgerond. Deze psychologen zijn veel schaarser. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld GZ-psychologen en klinisch psychologen ook fungeren als regiebehandelaar, een taak die niet is weggelegd voor een basispsycholoog.

Basispsychologen zijn doorgaans nog wel makkelijk te vinden

Begin bij de vacaturetekst

Zoals altijd het geval, begin bij de vacaturetekst. Is de tekst ook wervend en is de tekst pakkend? Spreekt het de doelgroep aan en is de tekst geschreven vóór de sollicitant? De tekst is vaak het visitekaartje van de instelling én van de afdeling. Als dit niet op orde is, dan hoef je ook niet aan de overige activiteiten te beginnen.

De medewerkers als ambassadeurs

Bestaande medewerkers weten als geen ander hoe het is om voor jouw ggz-instelling te werken. Vraag hen dus ook wat het werk zo mooi en uitdagend maakt. Betrek de bestaande medewerkers bij het wervingsproces en laat hen als ambassadeur voor je ''werken''. 

Social media blijft effectief

Social media is en blijft een effectieve tool om personeel te werven, ook psychologen. Denk met name aan LinkedIn en Facebook. Beide kanalen zijn niet alleen effectief voor het werven van personeel, maar vergeet ook niet de overige bijkomende effecten. Zo ben je zichtbaar bij je potentiële doelgroep, bij je huidige medewerkers en laat je aan de concurrentie zien wat je allemaal in huis hebt. Zichtbaarheid is dus ook van essentieel belang.

Actief op zoek naar psychologen

Je kunt zelf als recruiter natuurlijk ook actief op zoek gaan naar psychologen. De beste medewerkers zijn al aan het werk bij een andere instelling. Kijk niet alleen naar andere ggz-instellingen maar ook naar verslavingscentra en ziekenhuizen. Psychologen kun je het beste vinden via LinkedIn. Hier hebben veel zorgprofessionals een profiel die jij als recruiter kunt benaderen.

Werving en Selectie

GGZ Recruitment | Autoriteit op het gebied van wervingsvraagstukken in de (geestelijke) gezondheidszorg

© 2019 www.ggzrecruitment.nl