Als recruiter een baan verkopen: tips en valkuilen

De stijd om de beste werknemers is al geruime tijd hard aan de gang, althans, is het wel een échte strijd? Als je een beetje rondkijkt lijkt er niet heel veel activiteit plaats te vinden in recruitmentland, zeker niet op het digitale vlak. Werkgevers gebruiken nog altijd lange en saaie vacatures, omslachtige solliciatieprocedures met weinig focus op de sollicitant zelf. Ik heb het idee dat veel werkgevers nog altijd - wellicht onbewust - denken dat de sollicitant allang blij mag zijn dat er überhaupt een vacature beschikbaar is: ''de sollicitant komt bij ons werken, dus de sollicitant moet juist aan de bak!''. Of dat gevoel gerechtvaardigd is weet ik niet. Wat ik wel zie is maar weinig creativiteit, weinig ''moeite'' en weinig ''inspiratie'' terwijl tegenwoordig juist alles om de sollicitant draait. Klant is koning!

De sollicitant is klant!

Het is gewoon heel erg simpel. De sollicitant in de geestelijke gezondheidszorg is gewoon keihard een klant. Busladingen aan sollicitanten zijn er niet meer. We mogen vaak allang blij zijn dat er überhaupt één iemand reageert op een vacature, zeker als het gaat om vacatures uit de psychiatrie of psychologie. Dit zal natuurlijk niet gelden voor bepaalde regionen waar deze zorgprofessionals heel graag willen werken maar óók dan moet je de sollicitant behandelen alsof het je klant is. Vergeet niet dat de achterdeur altijd op een kiertje blijft, zelfs voor de meest loyale medewerkers.

Als recruiter moet je je verplaatsen in de doelgroep.

Kom met een sterk verhaal

In de psychologie noemen we het ''introspectie'' maar in gewone, normale mensentaal zeggen we ''jezelf in iemand verplaatsen''. Het is een toverspreuk waar recruiters zich volledig op zouden moeten focussen. Verplaats je in de sollicitant en probeer te begrijpen wat hij wil. Kom daarom met een goed verhaal over het bedrijf, de afdeling én natuurlijk over de vacante functie. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen helpen om iemand net over de streep te trekken.

Wees niet al te bescheiden

Je mag als instelling best een beetje opvallen, sterker nog...je moet juist opvallen! In de stijd om talent hebben we niets aan ggz instelingen die zich als grijze muisjes presenteren. Een ggz instelilng moet laten zien wat er allemaal gebeurt, waarom de instelling zo bijzonder is en waarom professionals er graag willen werken. Laat dus zien wat je hebt, gooi je deuren open en wees transparant. Zorg voor uitstekende communicatie naar buiten, op social media kanalen, nieuwsbrieven of in een rubriek op je eigen site. Deel het nieuws en maak mensen enthousiast.

Investeer in de afdeling marketing

Marketing? Afdeling marketing? Hebben wij die als ggz instelling eigenlijk wel? Vast niet. Veel ggz instellingen hebben geen marketing afdeling en als er al iets qua marketing gedaan wordt, dan is het óf ergens onderverdeeld bij communicatie óf de hr medewerkers moeten dat er een ''soort van'' naast doen. Het resultaat is vaak, tja, niet al te spectaculair. Het besef van een volwaardige marketingafdeling bij veel ggz instellingen moet vaak nog komen. Logisch ook, want een marketingafdeling is nooit echt nodig geweest. Nu er krapte en moeilijkheden zijn ontstaan is er meer aandacht voor, en dat is maar goed ook.

Digitale vaardigheden zijn écht essentieel

Ik ben van mening dat een groot deel van het hr vak steeds meer gaat verschuiven naar de digitale wereld. Dit betekent dat, wil je goede beslissingen kunnen maken, je moet weten wat er allemaal mogelijk is in de digitale wereld, hoe je bepaalde essentiële data kunt vergaren én hoe je dit moet interpreteren. Als je echt niets hebt met de digitale wereld vol met cijfertjes en data, dan ben ik bang dat je over een aantal jaren niet meer mee kunt komen én gruwelijk ver achterblijft. Recruiters, maar zeker ook hr adviseurs en managers moeten kunnen begrijpen wat er allemaal mogelijk is en wat er allemaal gebeurt. Als jij het niet doet, dan doet de concurrentie het wel.

Recruitmentmarketing

GGZ Recruitment | Autoriteit op het gebied van wervingsvraagstukken in de (geestelijke) gezondheidszorg

© 2019 www.ggzrecruitment.nl