Arbeidsmarkt- en recruitmenttrends in 2018

Welke trends gaan we allemaal zien in het jaar 2018 op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie? In 2018 gaan we een stuk verder dan 2017, dat is natuurlijk logisch, maar waar liggen de kansen, waar liggen de mogelijkheden en welke veranderingen komen we tegen?

Google for Jobs, Google Hire en Facebook Work

Social media is een belangrijk onderdeel voor het hele recruitmentproces. Niet alleen voor meer zichtbaarheid en je employer branding, maar juist vanwege het feit dat via social media veel geschikte kandidaten binnenkomen. Uiteraard is het gebruik van social media niet voor alle doelgroepen binnen de geestelijke gezondheidszorg een uitkomst. Psychiaters, klinisch psychologen, GZ-psychologen en psychotherapeuten zullen doorgaans minder aanwezig zijn op Facebook en Instagram. LinkedIn is eigenlijk het enige platform dat effect kan hebben op de conversie......toch? Is er meer?

Ja, er is meer. Google en Facebook zijn beide bezig met verschillende tools om vacatures te kunnen plaatsen. Google for Jobs is bijvoorbeeld zo'n jobboard die het verschil moet gaan maken. Google Hire is Google's eigen ATS en werkt met name goed voor bedrijven die volledig werken met de tools van Google zelf. Uiteraard klinkt dit allemaal erg leuk, maar helaas is het allemaal nog niet zo ver én kunnen de meeste ''doorsnee'' ggz-instellingen hier nog niet mee werken. Facebook biedt ook de mogelijheid tot het plaatsen van vacatures. Uiteraard kun je altijd een post aanmaken en deze sponsoren of gewoon op je eigen bedrijfspagina plaatsen, maar met Facebook Work kun je je bedrijfspagina omtoveren tot een vacaturekanaal. De verwachting is dat in 2018 de eerste ggz-instellingen hier mee zullen gaan experimenteren.

In 2018 gaat er meer geld naar communicatie en marketing.

Besef van krapte

In 2018 zal het besef van de personeelkrapte pas echt doordringen. Vacatures blijven steeds langer vacant en geschikt personeel blijft uit. Instellingen ver buiten de grote steden zullen extra veel moeite ondervinden met het vinden van personeel. Dat was in 2016 en 2017 natuurlijk ook al het geval, maar in 2018 (en verder) zal dit probleem groter worden. De trek naar de stad zet door.

Meer kijken naar het buitenland

Als er in Nederland ''niemand'' meer is te vinden, dan maar naar het buitenland kijken.....toch? Buiten de Nederlandse grenzen zijn er nog genoeg zorgprofessionals te vinden, personeel dat maar al te graag in Nederland wil komen werken. Met het openstellen van de ''arbeidsgrenzen'' is dat voor inwoners van verschillende Europese landen mogelijk.

Marketing serieuzer nemen

Instellingen nemen marketing steeds serieuzer en willen daarom ook steeds meer investeren in nieuwe mogelijkheden. Ondanks de verbeterde samenwerking tussen ggz-instellingen, neemt de concurrentie (jacht op talent) verder toe. Om de concurrentie voor te blijven wordt daarom meer geïnvesteerd in communicatie en marketing.

Meer recruiters werkzaam als ZZP'er

Recruiters zullen in 2018 steeds schaarser worden. Het is daarom niet alleen zoeken naar goede kandidaten in de lijn, ook hr-specialisten melden zich minder en minder. Om dit op te kunnen vangen is de kans groot dat ggz-instelingen in 2018 meer recruiters aannemen die werkzaam zijn als ZZP'er. Op die manier kan een ggz-instelilngen optimaal profiteren van kennis en ervaring. Ook recruiters vanuit verschilende zorgtakken kunnen ingezet worden in de geestelijke gezondheidszorg, een kans die veel instellingen niet laten liggen.

Arbeidsmarktcommunicatie

GGZ Recruitment | Autoriteit op het gebied van wervingsvraagstukken in de (geestelijke) gezondheidszorg

© 2019 www.ggzrecruitment.nl