Recruiter, heb jij een vormgever op de werkvloer?

Recruiters zijn echte doeners. Ze weten veel en kunnen veel. Toch zijn er ook grenzen. Denk bijvoorbeeld aan de grenzen op het analyseren van data of het herinrichting van de website. Recruiters moeten veelal externe partijen inzetten om bepaalde aspecten van het recruitment proces te voltooien. Vormgevers zijn van groot belang en zijn vaak nodig. Toch zie je maar weinig interne vormgevers in de ggz. Hoe kan dat en waarom investeren ggz-instellingen niet in vormgevers?

Communicatie in de GGZ

Nu het steeds belangrijker wordt om je als instellingen te onderscheiden, is het ook steeds belangrijkers om in-house expertise te vergaren. De eerste stappen zijn al gezet door een communicatie afdeling in te richten. Dit is niet bij elke instelling even goed geregeld, uiteraard. Er zijn ggz-instellingen met meerdere communicatie-adviseurs en meerdere communicatie medewerkers, maar je ziet ook nog ggz-instellingen die wat minder ontwikkeld zijn op communicatie vlak. Daarnaast investeren de meeste instellingen in recruiters, soms als ZZP'er, meestal in vast dienstverband. Een groep die vaak vergeten wordt zijn de marketeers. Het zijn de professionals die op verschillende domeinen ingezet kunnen worden.

Vormgevers zijn hard nodig

Moet er een folder worden gemaakt? Advertenties of een flyer? Hoe zit het met uitingen op de website? Wat doe je met grote campagnes waar huisstijl elementen worden verzonnen en worden toegepast? Open dagen met de juiste uitingen naar externe doelgroepen? NIeuwsbrieven en krantjes? Voor dit soort zaken is het belangrijk om minstens één vormgever in dienst te hebben. De vormgever moet betrokken zijn bij dit soort opdrachten en kan waardevolle input leveren over de manier van uitingen en waar je als instelling je doelgroep kunt vinden.

Maar wij hebben helemaal geen vormgever

Dat klopt. Veel ggz-instelingen hebben geen vormgever in dienst. Dit heeft met name te maken doordat de collega's van het beleid de noodzaak niet zozeer inzien. Vaak hebben ze hier ook geen verstand van en houden ze zich hier ook niet mee bezig. Moet er iets worden gemaakt, dan schakel je maar een extern bureau in. Ook dat is natuurlijk mogelijk, maar vaak is dat een stuk duurder dan een in-house vormgever. Kleinere instellingen hebben wellicht een voordeel van het inschakelen van een extern bureau aangezien dit goedkoper kan zijn, zeker wanneer er minder vaak iets moet worden vormgegeven.

Zelf maar proberen iets te maken?

Communicatie professionals en recruiters bij ggz-instellingen zijn vaak creatief en proberen met de mogelijkheden die ze hebben toch iets moois te maken. Vaak lukt dit echter niet. Ook niet verwonderlijk, want recruiters en communicatie medewerkers zijn geen vormgevers. Verschillende programma's worden gebruikt om zelf maar iets te maken. Denk bijvoorbeeld aan het populaire programma Canva. Het resultaat is vaak niet wat je voor ogen had. Je kunt soms zelf spreken van prutswerk, maar ja, je moet wat!

Investeer nu in een vormgever of zoek een preferred partner

Het advies is om zo snel mogelijk te investeren in een vormgever. Dit hoeft natuurlijk niet iemand te zijn die fulltime in dienst treedt. Daarnaast kan een vormgever ook meerdere taken uitvoeren dan alleen vormgeving op het gebied van advertenties, flyers en brochures. Denk ook aan video editing en website design / website bouw. Een vormgever heeft vaak ervaring en verstand van meerdere disciplines. Een alternatief is het zoeken van een preferred partner op het gebied van design. Niet een groot en duur bedrijf, maar een bureau waar je snel mee kunt schakelen, die snel iets moois kan afleveren voor een leuke prijs.

Arbeidsmarktcommunicatie

GGZ Recruitment | Autoriteit op het gebied van wervingsvraagstukken in de (geestelijke) gezondheidszorg

© 2019 www.ggzrecruitment.nl