Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website?

Als recruiter bij een ggz-instelling is het belangrijk om een goed werkende website te hebben. De vraag is dan natuurlijk wat een goed werkende website precies is. Hier vind je een aantal punten of vragen waar jij de website van de instelling op kunt testen. Is je antwoord in veel gevallen nee? Dan is het raadzaam om de website eens grondig te bekijken en te veranderen.

Is de website snel genoeg?

Laden alle pagina's van de site goed en is de website in zijn geheel snel (genoeg)? Een website die snel inlaadt ontvangt doorgaans meer bezoekers. Daarnaast behouden snelle websites de bezoekers ook langer, men is dus geneigd om meer pagina's te bezoeken en men bekijkt de pagina's ook langer. Het is dus van essentieel belang om een goed werkende website te hebben met pagina's die snel inladen.

Kunnen sollicitanten de vacatures snel vinden?

Heb je een eigen werkenbij website of heb jij de vacatures ergens verstopt op de corporate site? Een aantal instellingen hebben gekozen voor een eigen werkenbij website waar alle vacatures en alle arbeidsmarktcommunicatie plaatsvindt. Er zijn echter ook instellingen die hier niet voor hebben gekozen. Op de corporate site is het ook mogelijk om vacatures te (laten) plaatsen, maar dan is het natuurlijk van essentieel belang om een goede balans te vinden tussen externe communicatie, vaak is dit communicatie richting de patiënt, en arbeidsmarktcommunicatie. 

Advies nodig over arbeidsmarktcommunicatie? Neem contact op met GGZ Recruitment.

Het vinden van ''iets'' op de website wordt meestal gedefinieerd als het aantal kliks dat iemand moet afleggen voordat de bezoeker gevonden heeft wat hij wil lezen. Op sommige websites moet je wel heel vaak ergens op klikken voordat je een vacature in beeld krijgt. Ik heb hieronder even snel een test gedaan van een aantal websites van ggz-instellingen en geteld hoeveel kliks je moet doen voordat je als sollicitant kunt gaan solliciteren.

  • GGZ Friesland: 3 klikken
  • GGZ Drenthe: 3 klikken
  • Dimence: 2 klikken
  • Arkin: 2 klikken
  • GGZ Noord-Holland-Noord: 4 klikken
  • Emergis: 3 klikken
  • Mediant: 3 klikken
  • Vincent van Gogh: 2 / 3 klikken (ligt aan de route)

Gemiddeld genomen moet een aspirant sollicitant drie keer klikken vanaf de homepagina om te kunnen solliciteren op een vacature. Dimence en Arkin doen het beter met maar twee klikken, maar dat heeft met name te maken doordat deze twee grote instellingen een eigen werkenbij site hebben. De procedure van solliciteren kan dan een stuk sneller. De website van GGZ Noord-Holland-Noord is minder gebruiksvriendelijk.

Kun je specifieke vacatures goed vinden?

Een vacature plaatsen op de website is heel goed, maar wat als deze niet kan worden gevonden? Ik heb het nu met name over het kunnen selecteren van lijstjes van verschillende vacatures. Denk bijvoorbeeld aan een lijst met vacatures van psychiaters, GZ-psychologen of verpleegkundigen. Het kan ook handig zijn om te kunnen selecteren op regio of op opleidingsniveau. Er zijn dus verschillende mogelijkheden, maar zijn deze ook mogelijk op de website van jouw instelling? Laten we weer eens kijken naar de ggz-instellingen uit het lijstje.

GGZ Friesland

Niet mogelijk om te kunnen differentiëren op bijvoorbeeld opleidingsniveau, functiecategorie of regio. Je krijgt als sollicitant één lange lijst. De website oogt wel ''fris'' en modern.

GGZ Drenthe

Tevens niet mogelijk om verschillende soorten vacatures te selecteren. Je moet als sollicitant dus echt op zoek naar jouw functie tussen alle vacante posities. De website oogt professioneel maar ook wat saai.

Dimence

Het is bij Dimence mogelijk om te selecten op functiecategorie (bijvoorbeeld psychiaters, psychologen en verpleegkundigen) en je kunt op regio selecteren. De website is speciaal ingericht voor de sollicitant en werkzoekende.

Arkin

Bij Arkin kun je selecteren op vakgebied, onderdeel en contracttype. De website oogt wel wat slordig voor een instelling van dit kaliber maar lijkt wel compleet en biedt veel informatie.

GGZ Noord-Holland-Noord

Bij GGZ Noord-Holland-Noord is het niet mogelijk om op vacatures te kunnen differentiëren. De website is oud en écht aan vervanging toe.

Emergis

Ondanks dat er toch aardig wat vacatures vacant staan bij Emergis is het ook hier niet mogelijk om te kunnen differentiëren. De website van Emergis is extreem oud en loopt ver achter op de rest. Opvallend verschijnsel is dat Emergis geen favicon heeft ingesteld. Een favicon is een pictogram, geassocieerd met de website en kun je vinden in het tabblad van je browser.

Mediant

Het is ook bij Mediant niet mogelijk om op vacatures te differentiëren. De kleine ggz-insteling uit Twente heeft ook relatief weinig vacatures vacant. De website van Mediant is modern en gebruiksvriendelijk.

Vincent van Gogh

De Limburgse ggz-instelling Vincent van Gogh biedt een aantal opties om te kunnen differentiëren op vacatures. Zo is het mogelijk om vacatures te zoeken op trefwoord, aantal uren per week en werklocatie. De website zelf is al ver over de houdbaarheidsdatum en is nodig aan vervanging toe.

Arbeidsmarktcommunicatie

GGZ Recruitment | Autoriteit op het gebied van wervingsvraagstukken in de (geestelijke) gezondheidszorg

© 2019 www.ggzrecruitment.nl